photo_۲۰۱۷-۱۰-۰۲_۱۷-۳۷-۵۳

اخذ دکتری افتخاری از دانشکده هنر پاریس توسط رضا مقدم

photo_۲۰۱۷-۱۰-۰۲_۱۷-۳۷-۵۳

اخذ دکتری افتخاری از دانشکده هنر پاریس/فرانسه و دریافت شهروندی افتخاری پاریس از شهردار پاریس در حضور رئیس جمهور دولت فرانسه

انجمن خوشنویسان تبریز با آرزوی سربلندی و سلامتی این موفقیت بزرگ را به آقای دکتر رضا مقدم و جامعه هنری کشورمان بخصوص خانواده خوشنویسی تبریز، تبریک و تهنیت عرض می نماید.

kalechahi-web

(( نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمند گرامی استاد یوسف کله جاهی همزمان با روز جهانی حافظ ))

kalechahi-web

زمان : پنجشنبه ۲۰ مهرماه ۹۶ساعت ۴ الی ۸ شب

مکان: خیابان خردمند جنوبی، نرسیده به کریم خان، ساختمان افسر، پلاک ۷۰ طبقه اول، نگارخانه یاسمین

حافظانه ها ، حاصل هفت ماه تلاش مشقت بار توام با شیدایی است که برای روز جهانی حافظ تدارک دیده ام.

سی اثر و سی تک مصراع، سی اثری که برای اولین بار بصورت مرصع ارائه میشود برای تشنگان وادی هنر.

دراین هفت ماه صدها بار دیوان آن پیرخرابات را ورق زدم تا تک مصرعی بیابم که هم مفهوم وپیامش در همان نیم بیت نمایان باشد و هم ازلحاظ ترکیب و فضاسازی ، آنچه میخواهم میسر.
شاکرم ایزد منان را که آنچه میخواستم بدست آوردم . دراین پروژه هفت ماهه رفیقانی زلالتراز هر رودی، همراهم بودند. جناب استاد مجید ارفعی، در ارائه طراحی و اجرای تذهیب های سحرانگیزش و جناب استادکریم زینتی در طراحی و اجرای بی نظیرِ پوسترِ نمایشگاه.

یکسان بودن ابعاد آثار، قابها و پاسپارتوی قطعات، تک مصراع بودن اشعار انتخاب شده ازدیوان خواجه شیراز، قطعه بندی متفاوت و صفحه آرایی بدیع درقطعه بندی، طراحی جدید در نقش تذهیب، و استفاده از سنگهای زینتی برای اولین بار در قطعات خوشنویسی از ویژگیهای این پروژه هفت ماهه میباشد.

آنچه در توانم بود، و وسع دانش محدودم رخصت داد، درطبق اخلاص گذاشتم برای قاطبه هنرمندان قدرشناس و نکته سنج کشورِ هنرمندپرور
تاچه قبول افتد و درنظرآید

خاکپای مردم عزیز ایرانِ هنرپرور

یوسف کله جاهی

نهمین جشنواره غدیر

نفرات برتر نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر معرفی شدند

با حضور دکتر علی مرادخانی معاون محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد یدا… کابلی چهره ماندگار خوشنویسی و جمعی از اساتید و پیشکسوتان هنر خوشنویسی، نفرات برتر جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر معرفی شدند.

در آیین اختتامیه نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر، در رشته نستعلق مجتبی شریفی از اصفهان به عنوان نفر اول، سید رسول آقا میری از اصفهان به عنوان نفر دوم، احمد احمدی از نجف آباد اصفهان به عنوان نفر سوم، پیمان سادات نژاد از ایلام به عنوان نفر چهارم، مصطفی عابدینی از قزوین و علی طوفانی از تهران مشترکا به عنوان نفر پنجم معرفی شدند و همچنین تیمور خدابخش از تبریز، اصغر محمدی البرزی از قزوین و سید مرتضی جعفری از نجف آباد اصفهان شایسته تقدیر شناخته شدند.

در رشته شکسته؛ بهادر پگاه از قزوین به عنوان نفر اول، پیمان پارس مهر از قزوین به عنوان نفر دوم، شمس الدین مرادی از ایلام به عنوان نفر سوم، طیبه ازندریانی از قم به عنوان نفر چهارم، محمد اندرز از بوشهر، شایان پیمانی از بیرجند مشترکا به عنوان نفر پنجم معرفی شدند و همچنین یونس آتشبار از مراغه، مینا قنبری از قزوین، ستاره قنبری از قزوین، مهران بهزادی از قم و مجید محسن زاده از ارومیه شایسته تقدیر شناخته شدند.

در رشته نسخ؛ زهرا میبدی از قم به عنوان نفر اول، الهام میرطلایی از اصفهان به عنوان نفر دوم، عذرا عبداله پور از اصفهان به عنوان نفر سوم، فرهاد شیرخانی از مشهد به عنوان نفر چهارم، امیر پژمان از شیراز، علیرضا یوسفی از کاشان و صابر صفایی از اردبیل مشترکا به عنوان نفر پنجم معرفی شدند و همچنین  محمد قیاسی تبریزی از تبریز، زهرا اشعارقدیم از تبریز، نظام علی مرادی از همدان و  میکانیک  از قوچان شایسته تقدیر شناخته شدند.

در رشته ثلث؛ لیلا وزیری از تهران به عنوان نفر اول، مجید داستانی از قم به عنوان نفر دوم، فرهاد شیرخانی از مشهد به عنوان نفر سوم، نفیسه تقوی از قم به عنوان نفر چهارم و افشین نجفی بهزاد از تبریز به عنوان نفر پنجم معرفی شدندو همچنین نیما میرجوادی از اردبیل، علیرضا آقاجوهری از اصفهان، واحد ناصری از سنندج و امین صیدی از بروجرد شایسته تقدیر شناخته شدند.

گفتنی است این جشنواره با هدف بهره گیری از مفاهیم ارزشمند قرآن کریم و عرض ارادت به مقام مولای متقیان حضرت علی(ع) و همچنین تبیین، توسعه و ترویج فرهنگ علوی و تشویق استعدادهای خلاق و ایجاد انگیزه  و تحرک برای استمرار فعالیت های تحول آفرین هنر ناب خوشنویسی برگزار شد.

تبادل تجربیات و ره آوردهای این هنر قدسی در بین هنرمندان خوشنویسی، گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری و مذهبی مرتبط با مضامین قرآنی، تبادل تجربیات مفید و ارزنده بین هنرمندان  و  تشویق هنرمندان برای خودسازی از طریق تحریر آیات از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره بود.

براساس این گزارش داوری این دوره از جشنواره را استاد غلامحسین امیرخانی”، استاد “مجتبی ملک زاده”، استاد محمدعلی فرزبود”، استاد “علی دائم امید” و استاد “احمد عبدالرضایی” بر عهده داشتند.

نهمین جشنواره غدیر

نفرات برتر نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر با حضور معاون هنری وزیر هفتم مهرماه در تبریز معرفی می شوند

“علی محرمی” گفت: این آیین با حضور اساتید برجسته و پیشکسوت هنر فاخر خوشنویسی و همچنین دکتر علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هفتم مهرماه ساعت ۱۶ در مجتمع سینمایی ۲۲ بهمن تبریز برگزار شده و طی آن نفرات برتر که با آراء هیات داوران انتخاب شده اند معرفی می شوند.

محرمی با اشاره به اهمیت شناخت ابعاد مختلف واقعه ی غدیرخم گفت: شناخت مبانی و معتقدات و اصول تشیع و جایگاه رفیع عترت و اهل بیت (ع) و همچنین آشنایی با فضایل حضرت علی (ع) از جمله شناختهای ضروری برای هر شیعه است.

وی افزود: این جشنواره با هدف بهره گیری از مفاهیم ارزشمند قرآن کریم و عرض ارادت به مقام مولای متقیان حضرت علی(ع) و همچنین تبیین، توسعه و ترویج فرهنگ علوی و تشویق استعدادهای خلاق و ایجاد انگیزه  و تحرک برای استمرار فعالیت های تحول آفرین هنر ناب خوشنویسی برگزار شده است.

محرمی، تبادل تجربیات و ره آوردهای این هنر قدسی در بین هنرمندان خوشنویسی، گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری و مذهبی مرتبط با مضامین قرآنی، تبادل تجربیات مفید و ارزنده بین هنرمندان  و  تشویق هنرمندان برای خودسازی از طریق تحریر آیات را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

براساس ین گزارش داوری این دوره از جشنواره را استاد غلامحسین امیرخانی”، استاد “مجتبی ملک زاده”، استاد محمدعلی فرزبود”، استاد “علی دائم امید” و استاد “احمد عبدالرضایی” بر عهده داشتند.

استاد فرزبود

شخصیت و اعتبار هنرمند خوشنویس را باید از ورای مضامین انتخابی او برای خلق آثارش جست

“محمدعلی  فرزبود” در گفت و گو با ستاد خبری نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر در تبریز، با اشاره به اینکه این جشنواره به عنوان یک رویداد هنری در سطح کشور نقش تعیین کننده ای در ترغیب و تشویق هنرمندان جوان به بهره گیری از آموزه های دینی داد، اظهار داشت: نقش تربیتی و انسان ساز هنر خوشنویسی بدون اغراق در حد یک فرهنگ است و باید سالک این طریق برای نیل به کعبه ی مقصود از گردنه های پرخوف و خطر که اژدهای نفس راه را بر او می بندد بگذرد و به تیغ مجاهدت این “اعدی عدو” را هلاک سازد و آنچه که در این راه دست هنرمندان جوان را می گیرد، آموزه های دینی و مضامین بکر عرفانی و حماسی نهفته در آن است که هنرمند را برای رسیدن به اهداف عالیه دینی، انسانی و هنری رهنمون می شود.

وی نقش هنر خوشنویسی را در معرفی چهره ی اسلام و ائمه اطهار (ع) مهم ارزیابی کرد و گفت: هنر وسیله ای است تا هنرمند با توجه به فنون و صنایع هنری، ارادت های قلبی و باطنی خود را نسبت به حضرات معصومین (ع) بیان کند و هنرمند با استفاده از تجربیات فراوانی که از مطالعه سیر تحولی تاریخ اسلام و زندگی ائمه اطهار (ع) دارد با ابزارهای هنری و خلق آثار هنری آنها را در معرض دید مخاطبین قرار دهد.

داور نهمین جشنواره خوشنویسی غدیر افزود: هرچه عمق نگاه و باور هنرمند از مسائل اخلاقی و تربیتی نهفته در سیره ی حضرات معصومین (ع) و ائمه اطهار (ع) بیشتر باشد، بازتاب این بینش در اثر او نیز متجلی تر خواهد شد و اینجاست که هنر و زبان هنری نقش خود را در مسایل تربیتی نشان می دهد؛ موضوعی که مورد تاکید همه بزرگان علوم تربیتی است و  هر اثری که با حکمت و اخلاق مقرون و موافق باشد در مخاطب تاثیرگذار بوده و ستودنی خواهد بود و هنرمندانی ماندگار گشته و گوی سبقت از دیگران ربوده اند که هنرشان بر آموزه های دینی استواره بوده و از سوز درون نشات گرفته و با بیان هنری و احساس ظریف آن را خلق و ابداع کرده اند.

این استاد برجسته ی خوشنویسی کشور تاکید کرد: هیچ کس نباید باور کند که صرفا با علم و هنر و فهم خود می تواند حضرت علی (ع) و اهمیت غدیر را دریابد، بلکه باید بپذیرد که توفیق و کمال زمانی برای انسان حاصل می شود که خود را مخلصانه به ولایت بسپارد و تا آنجا که ممکن است برای تعالی و بالندگی زبان هنر خود، رذایل را از کشور دل بیرون کند که اگر چنین شد مولا علی (ع)  به میزان خلوص اش خود را به هنرمند خواهد نمایاند تا در ایجاد اثر هنری اش مددکار شود.

فرزبود، با اشاره به رسالت هنرمندان در عصر حاضر در عرصه ترویج و تبلیغ دین، خاطرنشان کرد:  شخصیت و اعتبار هنرمند خوشنویس را باید از ورای مضامین انتخابی او برای خلق آثارش جست، چرا که این مضامین آئینه ی  تمام نمای اوضاع و احوال درونی، اجتماعی و بینش هنرمند است. بنابراین لازم است هنرمند خوشنویس دلداده ی مضامینی باشد که از وجد و حال سیراب است و این دلدادگی به معشوق در ادعیه ها و مناجات ائمه اطهار (ع) به وفور موجود است و خوشنویس متعهد با انتخاب و تحریر این مضامین در نشر و گسترش و ترویج مکارم خلاقی و تربیتی و دینی در حد بضاعت هنری خود کمک می کند.

خوشنویس و استاد پیشکسوت هنر خوشنویسی کشور، نیاز جوامع بشری به هنر دین محور را از اهمیت والایی برخوردار دانست و گفت: مکارم اخلاقی و تربیتی موجود در آموزه های دینی، هنرمند را قادر می سازد که از درون تزکیه شده و هنرش به صفای لازم برسد  و متولیان امور فرهنگی  و هنری باید در شناساندن و آموزش آموزه های دینی از طریق زبان هنر اقدام لازم را انجام دهند تا جوانان جامعه به این نکته واقف شوند که باید تمامی هنر خویش را وقف دفاع از کیان دین نمایند و با انتخاب مضامین بکر تربیتی آنها را زیب و زینت هنر خویش قرار داده و با به کارگیری فنون تخصصی، آثاری گرانسنگ خلق و ابداع نمایند.

وی افزود: هر قدر ایمان و اخلاق پاک هنرمند محکم و استوار باشد زیبایی های هنری در اثر او نمودارتر خواهد شد و هر قدر هنر وی با تکیه بر مفاهیم ارزشمند آموزه های دینی باشد تاثیر بیشتری در مخاطبین خواهد داشت و باید جوامع بشری نسبت به معارف دینی، معرفت و شناخت بیشتری انجام دهند تا به دور از هرگونه خرافه و انحراف، حقایق دینی را با زبان هنر تبیین نمایند.

فرزبود با اشاره به اینکه شخصیت متعالی حضرت علی (ع) و عید غدیر محور اصلی اغلب خوشنویسان برای خلق آثار فاخر است، گفت: در روز غدیر دین الهی کامل و نعمت حضرت حق بر بندگان تمام گشته است و از طرفی از دیدگاه علوم تربیتی، یکی از بارزترین روش های موثر تربیتی، الگوپذیری از نمونه های تربیتی است که هر چه این الگو برتر و کامل تر باشد به همان مقیاس در تعالی و ترقی الگوپذیر موثر خواهد بود. بنابراین شخصیت متعالی مولای متقیان از مصادیق روشن و از ارزش های ذاتی و هدفی هنرمندان هست تا آنها را از سقوط در تاریکی های نابود کننده ی بشری نجات دهد و براین اساس هراندازه هنرمند روح و فکر و گام هایش را به پیشوای عارفان و مقتدای پرهیزکاران نزدیک تر کند و شخصیت خود را با این پیشوای بزرگ دینی بیشتر وفق دهد در تعالی هنر خود موفق خواهد بود.

وی   در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره خوشنویسی غدیر در تبریز و رونق این هنر فاخر در آذربایجان، تصریح کرد: آذربایجان عزیز از دیرباز مهد فرهنگ و هنر بوده و در عرصه ی خوشنویسی نیز این سرزمین خاستگاه خط نستعلیق به عنوان موزون ترین خط فارسی است و بزرگان بی شماری در خوشنویسی در این دیار نشو و نما یافته اند.

فرزبود افزود: نقش میرعلی تبریزی در تکامل و قانون دهی خط نستلیق بر هیچ کس پوشیده نیست، میرعماد بزرگ در محضر ملامحمدحسین تبریزی به اعجوبه تمام اعصار خوشنویسی تبدیل می گردد و به طور کلی در هر عصر و زمانی ستارگان پرفروغ هنر خوشنویسی در آسمان هنر سرزمین آذربایجان در تلالو و درخشندگی بوده اند و اکنون هم هنرمندان بااستعداد در استان ما کم نیستندو باید متولیان فرهنگی و هنری بستر لازم برای رشد و شکوفایی آنان را فراهم نمایند.

وی تاکید کرد: در این میان انجمن خوشنویسان نقش بسیار مهمی در تربیت جوانان هنرمند و جهت دهی آنان ایفا می نماید و تعالی و بالندگی بیش از پیش این هنر نیازمند حمایت است.

استاد دایم امید

هنر اگر با دین درآمیزد زندگی را زیبا و سرشار از عشق و آرامش خواهد کرد

“علی دائم امید” در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر با اشاره به برگزاری این جشنواره در تبریز و رونق این هنر فاخر در آذربایجان، تصریح کرد: هنر خوشنویسی، آمیزه ای از هنر اصیل ایرانی و اسلامی و حامل پیام هایی با محوریت سنت، مذهب و دین بوده و این هنر فاخر در طول تاریخ در خطه ی آذربایجان همواره مورد توجه هنردوستان و هنرمندان بوده است و به عبارتی می توان گفت آذربایجان و تبریز پیشرو این هنر مقدس است و بزرگان خوشنویسی بسیاری از این دیار برخاسته اند.

 

“علی دایم امید” در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره سراسری غدیر با اشاره به برگزاری این جشنواره در تبریز و رونق این هنر فاخر در آذربایجان،تصریح کرد:هنر خوشنویسی ، آمیزه ای از هنر اصیل ایرانی و اسلامی و حامل پیام هایی با محوریت سنت ، مذهب و دین بوده و این هنر فاخر در طول تاریخ در خطه آذربایجان همواره مورد توجه هنردوستان و هنرمندان بوده است و به عبارتی می توان گفت آذربایجان و تبریز پیشرو این هنر مقدس است و بزرگان خوشنویسی بسیاری از این دیار برخاسته اند.

وی افزود: هنر در هر دوره ای با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده و به عبارتی زبانی است که به صراحت از دین، مذهب و ارزشهای والای انسانی سخن می گوید و در این میان هنر خوشنویسی هنری است که با صدای دلکش  قلم،  نوای خوش انسانیت، نوع دوستی و دین مداری را در ذهن مخاطبانش تداعی می کند و با تحریر و تبیین احادیث گهربار ائمه اطهار (ع) همگان را به آشنایی بیش از پیش با اسلام ناب محمدی (ص) دعوت می نماید.

دائم امید، با اشاره به نقش تاثیرگذار جشنواره هایی با محوریت دینی، در گسترش فرهنگ متعالی اسلامی گفت: خوشنویسی هنری است که روز به روز گسترش یافته و  رو به رشد و کمال و بالندگی است و با برگزاری چنین جشنواره هایی تاثیرات مطلوبی در پیشرفت هنرجویان و هنرمندان مشاهده می شود و هنرمندان جوان در متن و بطن برگزاری چنین جشنواره هایی ،سطح مطالعه و تحقیق و تفحص خود را در زمینه ی این هنر گسترده تر کرد  و بر داشته های دینی و هنری خود می افزایند.

این هنرمند پیشکسوت کشور با اشاره به اینکه شخصیت متعالی حضرت علی (ع) و عید غدیر محور اصلی اغلب خوشنویسان برای خلق آثار فاخر است، گفت :  حضرت علی (ع) مظهر پاکی و عدالت و اسوه ی شجاعت و معرفت است که در نهج البلاغه بسیاری از آموزه های دینی، اخلاقی، از جمله ساده زیستی و عدالت خواهی را به رهروان خود آموخته و خوشنویسی با تلفیق هنر  این آموزه ها را به زیباترین نحو ممکن به تصویر می کشد وخود حضرت نیز با این هنر اصیل ارتباط خوبی داشته اند.

وی گفت: در رابطه با غدیر به عنوان یکی از بزرگ ترین وقایع تاریخی و دینی آثار زیادی  از سوی هنرمندان رشته های مختلف خلق شده که هر یک دنیایی از تفکر و اندیشه ی هنرمند را با زبان هنر به مخاطبان منتقل می سازد.

گفتنی است آیین اختتامیه و معرفی نفرات برتر نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر هفتم مهرماه جاری ساعت ۱۶ با حضور دکتر علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید و پیشکسوتان این هنر فاخر در مجتمع سینمایی ۲۲ بهمن تبریز برگزار می شود.

نهمین جشنواره غدیر

چهره ماندگار خوشنویسی: باید بیش از پیش به اخلاق در هنر متمسک شویم

رئیس انجمن خوشنویسان ایران با بیان اینکه تنها چیزی که درباره آن اختلاف نظر نداریم موضوع هنر است، اظهار کرد: هنر خاصیتی فرا زمانی و فرامکانی دارد و زمانی که انسان با یک اثر هنری در هر رشته ای مواجه می شود، در واقع چیز به اندازه ی ظرفیت روحی و عقلی بر وی افزوده شده و موجب ایجاد تشخیص و بصیرت در فرد می شود .

استاد غلامحسین امیر خانی با بیان اینکه همه ما مشتاق دیدن بهترین آثار هنرمندان در گوشه گوشه جهان هستیم، افزود: آثار هنری غالبا در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی و یا به منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شوند و روحی که در هنر دمیده شده این قدرت را دارد که عواطف مردم جهان را به هم پیوند می دهد و این خاصیت باعث شده تا هنر موضوعی بین المللی شده ووسیله یا برای اتصال روح مردم باشد.

وی با بیان اینکه ما به عنوان انسان در باره تنها چیزی که با همدیگر اختلاف نداریم، هنر است، خاطر نشان کرد: هنر یک میراث جهانی بشری است که انسان را به عنوان انسان مخاطب قرار می دهد و چه دستاوردی بالاتر از این که به همین اندازه در کشور ما مورد توجه قرار گیرد .

رئیس انجمن خوشنویسان کشور با تاکید بر اینکه باید بهای بیشتری به هنر بدهیم و شاهد استمرار برگزاری این جشنواره ها باشیم، افزود: باید بیش از پیش به اخلاق در هنر متمسک شویم .

امیرخانی، با این پرسش که در شرایط امروز چه کنیم که مساله فرهنگ و هنر و در بطن آن اخلاق هنری در جامعه جریان پیدا کند، گفت: هنر نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشد بلکه آمیخته با عقل و دانش باشد تا انسان با دیدن اثر هنری بر عقل و دانش اش افزوده شود .

وی، با بیان اینکه هنر وقتی توفیق می یابد که نگاه آدم را عوض کرده و آن را توام با بینش و بصیرت کند،اظهار کرد: دقت نظر و حضوری عاطفی و توم با عقلانیت و شعور در عرصهِ هنر موجب می شود تا انسان از افق بلندتری به امور نگریسته و قدرت تشخیص پیدا نماید.

وی افزود: هنر از این توانایی برخوردار است که موضوعات را به گونه ای تقطیع و هدایت نموده و به تصویر بکشد که بهترین اثرگذاری را داشته باشد.

امیرخانی با بیان اینکه هنر به گونه ای موضوعات مختلف در عرصه های علم و سیاست را نمایندگی می کند، و متاسفانه ما از امکانات و گنجینه های هنری مان به خوبی استفاده نکرده یم، خاطر نشان کرد: زمینه های پذیرش در یک جامعه از لحاظ فرهنگی باید فراهم شود. هنر و ادب در همه ی ابعاد و ابواب زندگی ما رسوخ عمیق دارد اما متاسفانه آنطور که شایسته است نتوانسته ایم از داشته ها و امکانات خودان استفاده نماییم به عبارتی نتوانسته ایم از این سرمایه ی گرانبها بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه زمانی در تنوع هنری نقش اول را در دنیا داشتیم، افزود: در حدود ۱۵۰ رشته هنر ملی یکی از دو نقش اول یا دوم دنیا را داشتیم که الان بیشتر آنها از بین رفته و برخی تنها یک استاد کار دارد و جای ما را هند و چین گرفته است .

رئیس انجمن خوشنویسان ایران با بیان اینکه امروز باید شاگردان برجسته و ممتاز را تشویق کنیم تا غربی ها آنان را جذب نکنند، اظهار کرد: باید امکانات را برای جوانان فراهم کنیم تا همین جا بمانند که هنر می تواند از عهده این کار برآید .

امیرخانی، انجمن خوشنویسان ایران را یک نهاد ملی و مدنی با عمری ۶۷ ساله توصیف کرد و گفت: امروز ۳۲۰ شعبه داخلی و ۶ شعبه خارجی انجمن در حال فعالیت است که هیچ وزارتخانه ای گستره ای به این حد ندارد .

نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر با یکصد اثر خوشنویسی برگزیده در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث در تبریز آغاز شد و تا هفتم مهر ماه ادامه دارد

دکتر محمدپور

نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیردر تبریز آغاز به کار کرد

“محمد محمدپور” مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین افتتاحیه ی نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر، این جشنواره را محملی برای حضور اساتید و بزرگان هنر خوشنویسی و آفرینش آثارری ماندگار و فاخر با محوریت امیر مومنان حضرت علی (ع) عنوان کرد.

وی گفت: جشنواره خوشنویسی غدیر به همت انجمن خوشنویسان شعبه تبریز و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و معاونت قرآن و عترت و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حمایت انجمن خوشنویسان ایران برگزار شده است و امیدواریم در سالهای آتی نیز برگزاری این جشنواره استمرار و تداوم داشته باشد تا شاهد ثمرات و تاثیرگذاری آن در حوزه ی هنر خوشنویسی باشیم.

وی ادامه داد: این جشنواره با هدف بهره گیری از مفاهیم ارزشمند قرآن کریم و عرض ارادت به مقام مولای متقیان حضرت علی(ع) و همچنین تبیین، توسعه و ترویج فرهنگ علوی و تشویق استعدادهای خلاق و ایجاد انگیزه و تحرک برای استمرار فعالیت های تحول آفرین هنر ناب خوشنویسی برگزار گردیده است.

همچنین میرحسین زنوزی، رئیس انجمن خوشنویسان استان، با ارایه گزارشی از فعالیت دبیرخانه جشنواره خوشنویسی غدیر اظهار داشت: بیش از چهارصد اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که سطح کمی و کیفی آثار نسبت به دوره های گذشته از افزایش محسوس و قابل توجهی حکایت دارد .

وی موضوعات جشنواره را شامل خوشنویسی قطعاتی از سوره صف(به انتخاب هنرمند) و خوشنویسی فرازهایی از خطبه غدیر عنوان کرد و گفت: هنرمندان آثار خود را در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث تهیه و تصویر به دبیرخانه ارسال کرده اند که پس از داوری در آیین اختتامیه  معرفی و تجلیل خواهند شد .

همزمان با این آیین، نمایشگاه آثار راه یافته به نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر در محل نگارخانه استاد یاسمی و استاد میرعلی تبریزی خانه فرهنگ تبریز گشایش یافت.