استاد فرزبود

شخصیت و اعتبار هنرمند خوشنویس را باید از ورای مضامین انتخابی او برای خلق آثارش جست

“محمدعلی  فرزبود” در گفت و گو با ستاد خبری نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر در تبریز، با اشاره به اینکه این جشنواره به عنوان یک رویداد هنری در سطح کشور نقش تعیین کننده ای در ترغیب و تشویق هنرمندان جوان به بهره گیری از آموزه های دینی داد، اظهار داشت: نقش تربیتی و انسان ساز هنر خوشنویسی بدون اغراق در حد یک فرهنگ است و باید سالک این طریق برای نیل به کعبه ی مقصود از گردنه های پرخوف و خطر که اژدهای نفس راه را بر او می بندد بگذرد و به تیغ مجاهدت این “اعدی عدو” را هلاک سازد و آنچه که در این راه دست هنرمندان جوان را می گیرد، آموزه های دینی و مضامین بکر عرفانی و حماسی نهفته در آن است که هنرمند را برای رسیدن به اهداف عالیه دینی، انسانی و هنری رهنمون می شود.

وی نقش هنر خوشنویسی را در معرفی چهره ی اسلام و ائمه اطهار (ع) مهم ارزیابی کرد و گفت: هنر وسیله ای است تا هنرمند با توجه به فنون و صنایع هنری، ارادت های قلبی و باطنی خود را نسبت به حضرات معصومین (ع) بیان کند و هنرمند با استفاده از تجربیات فراوانی که از مطالعه سیر تحولی تاریخ اسلام و زندگی ائمه اطهار (ع) دارد با ابزارهای هنری و خلق آثار هنری آنها را در معرض دید مخاطبین قرار دهد.

داور نهمین جشنواره خوشنویسی غدیر افزود: هرچه عمق نگاه و باور هنرمند از مسائل اخلاقی و تربیتی نهفته در سیره ی حضرات معصومین (ع) و ائمه اطهار (ع) بیشتر باشد، بازتاب این بینش در اثر او نیز متجلی تر خواهد شد و اینجاست که هنر و زبان هنری نقش خود را در مسایل تربیتی نشان می دهد؛ موضوعی که مورد تاکید همه بزرگان علوم تربیتی است و  هر اثری که با حکمت و اخلاق مقرون و موافق باشد در مخاطب تاثیرگذار بوده و ستودنی خواهد بود و هنرمندانی ماندگار گشته و گوی سبقت از دیگران ربوده اند که هنرشان بر آموزه های دینی استواره بوده و از سوز درون نشات گرفته و با بیان هنری و احساس ظریف آن را خلق و ابداع کرده اند.

این استاد برجسته ی خوشنویسی کشور تاکید کرد: هیچ کس نباید باور کند که صرفا با علم و هنر و فهم خود می تواند حضرت علی (ع) و اهمیت غدیر را دریابد، بلکه باید بپذیرد که توفیق و کمال زمانی برای انسان حاصل می شود که خود را مخلصانه به ولایت بسپارد و تا آنجا که ممکن است برای تعالی و بالندگی زبان هنر خود، رذایل را از کشور دل بیرون کند که اگر چنین شد مولا علی (ع)  به میزان خلوص اش خود را به هنرمند خواهد نمایاند تا در ایجاد اثر هنری اش مددکار شود.

فرزبود، با اشاره به رسالت هنرمندان در عصر حاضر در عرصه ترویج و تبلیغ دین، خاطرنشان کرد:  شخصیت و اعتبار هنرمند خوشنویس را باید از ورای مضامین انتخابی او برای خلق آثارش جست، چرا که این مضامین آئینه ی  تمام نمای اوضاع و احوال درونی، اجتماعی و بینش هنرمند است. بنابراین لازم است هنرمند خوشنویس دلداده ی مضامینی باشد که از وجد و حال سیراب است و این دلدادگی به معشوق در ادعیه ها و مناجات ائمه اطهار (ع) به وفور موجود است و خوشنویس متعهد با انتخاب و تحریر این مضامین در نشر و گسترش و ترویج مکارم خلاقی و تربیتی و دینی در حد بضاعت هنری خود کمک می کند.

خوشنویس و استاد پیشکسوت هنر خوشنویسی کشور، نیاز جوامع بشری به هنر دین محور را از اهمیت والایی برخوردار دانست و گفت: مکارم اخلاقی و تربیتی موجود در آموزه های دینی، هنرمند را قادر می سازد که از درون تزکیه شده و هنرش به صفای لازم برسد  و متولیان امور فرهنگی  و هنری باید در شناساندن و آموزش آموزه های دینی از طریق زبان هنر اقدام لازم را انجام دهند تا جوانان جامعه به این نکته واقف شوند که باید تمامی هنر خویش را وقف دفاع از کیان دین نمایند و با انتخاب مضامین بکر تربیتی آنها را زیب و زینت هنر خویش قرار داده و با به کارگیری فنون تخصصی، آثاری گرانسنگ خلق و ابداع نمایند.

وی افزود: هر قدر ایمان و اخلاق پاک هنرمند محکم و استوار باشد زیبایی های هنری در اثر او نمودارتر خواهد شد و هر قدر هنر وی با تکیه بر مفاهیم ارزشمند آموزه های دینی باشد تاثیر بیشتری در مخاطبین خواهد داشت و باید جوامع بشری نسبت به معارف دینی، معرفت و شناخت بیشتری انجام دهند تا به دور از هرگونه خرافه و انحراف، حقایق دینی را با زبان هنر تبیین نمایند.

فرزبود با اشاره به اینکه شخصیت متعالی حضرت علی (ع) و عید غدیر محور اصلی اغلب خوشنویسان برای خلق آثار فاخر است، گفت: در روز غدیر دین الهی کامل و نعمت حضرت حق بر بندگان تمام گشته است و از طرفی از دیدگاه علوم تربیتی، یکی از بارزترین روش های موثر تربیتی، الگوپذیری از نمونه های تربیتی است که هر چه این الگو برتر و کامل تر باشد به همان مقیاس در تعالی و ترقی الگوپذیر موثر خواهد بود. بنابراین شخصیت متعالی مولای متقیان از مصادیق روشن و از ارزش های ذاتی و هدفی هنرمندان هست تا آنها را از سقوط در تاریکی های نابود کننده ی بشری نجات دهد و براین اساس هراندازه هنرمند روح و فکر و گام هایش را به پیشوای عارفان و مقتدای پرهیزکاران نزدیک تر کند و شخصیت خود را با این پیشوای بزرگ دینی بیشتر وفق دهد در تعالی هنر خود موفق خواهد بود.

وی   در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره خوشنویسی غدیر در تبریز و رونق این هنر فاخر در آذربایجان، تصریح کرد: آذربایجان عزیز از دیرباز مهد فرهنگ و هنر بوده و در عرصه ی خوشنویسی نیز این سرزمین خاستگاه خط نستعلیق به عنوان موزون ترین خط فارسی است و بزرگان بی شماری در خوشنویسی در این دیار نشو و نما یافته اند.

فرزبود افزود: نقش میرعلی تبریزی در تکامل و قانون دهی خط نستلیق بر هیچ کس پوشیده نیست، میرعماد بزرگ در محضر ملامحمدحسین تبریزی به اعجوبه تمام اعصار خوشنویسی تبدیل می گردد و به طور کلی در هر عصر و زمانی ستارگان پرفروغ هنر خوشنویسی در آسمان هنر سرزمین آذربایجان در تلالو و درخشندگی بوده اند و اکنون هم هنرمندان بااستعداد در استان ما کم نیستندو باید متولیان فرهنگی و هنری بستر لازم برای رشد و شکوفایی آنان را فراهم نمایند.

وی تاکید کرد: در این میان انجمن خوشنویسان نقش بسیار مهمی در تربیت جوانان هنرمند و جهت دهی آنان ایفا می نماید و تعالی و بالندگی بیش از پیش این هنر نیازمند حمایت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>